Ur ett större perspektiv på städutredningen. måste man se på dom små detaljerna i den politiska styrningen av Härjedalens Kommun. Många små händelser kan se konstiga och ofarliga ut. Backar man tillbaka lite och lyfter blicken för att överskåda det hela. Då framträder ofta en helt annan bild, då man ser en hel del små beslut bli sammanfogad till en större bild.
Utredningar
Här kan man börja med att man gör en massa utredningar inom kommunen. Ibland så passar dom in i syftet dom blivit beställd för, och då lyfter man fram dom. Och ibland så visar dom ett resultat som inte passar det politiska syftet. Då lyfter man inte fram och gömmer undan dom. Eller tappar bort dom så man får en orsak att göra en ny som kan bli bättre vinklad för dom egna syftena med tiden.
Här finns bland annat utredningen om arbetsmarknadsenheten som man inte lyfte fram vid nerläggningen av snöskottning till pensionärer och andra behövande.
Städutredningen från 2019 hittade man inte igen, så där beställdes en ny något år senare. Det finns fler exempel på utredningar som inte passat den kommunala styrningen.
Sen tillkommer en hel del andra små ärenden ute i periferin kring allt detta som man arbetar med och beslutar i kommunens utskott. Och ibland går beslutsfattandet hela vägen upp till fullmäktige. Ser relativt oskyldigt ut om man ser varje del för sig. Men allt ingår i dom politiska planerna olika partier har.
Inom en kommunen sker ingenting av en slump, utan följer oftast en plan från någon. Och den verkar i utredningen göra så den kommunala verksamheten ser olönsam ut, för att kunna anlita företag i stället för att ha verksamheten under egna vingar. Allt detta kan man se om man läser olika utredningar och protokoll från kommunen genom åren.
Tittar på senaste städutredningen.
Den handlar om att se om det går att konkurrensutsätta städningen av dom kommunala ytorna i östra delen av kommunen. I västra Härjedalen så ligger städningen ute på entreprenad, och i östra Härjedalen så har kommunens egen personal som utför arbetssysslorna.
Läser man den senaste utredningen från Fairdeal Group så visar den på en mängd egendomliga påpekanden. Som till exempel, att för entreprenören i västra så så finns det exakta utformade styrdokument som reglerar arbetet för vad som ingår och hur arbetet skall utföras. Även vad personalen ska ha för utbildning för att få arbeta med att städa enligt Folkhälsomyndighetens allmänna råd
(Fo HMFS 2014:19).
Allt detta saknas i kommunens egen regi. Det finns inte arbetsledare med ett ansvar över hur arbetet skall utföras inom den kommunala delen. Det har funnits förut. Men med pensionsavgångar så har man inte ersatt dessa tjänster. Det finns enhetschefer som på pappret har kombitjänster med att sköta dessa uppdrag. Men här verkar det enligt utredningen mest vara en liten del av det uppdraget som man lägger i arbetstid på sin tjänst i städorganisationen.
Här får personalen sköta om och planera själva utan ledning och styrning från någon arbetsledning. Även själva beställa förbrukningsmaterial. Kommunen har inte samma villkor och uppföljning i den egna verksamheten med styrning och hur verksamheten ska vara utförd jämförd med en entreprenörs villkor och styrning.
Citat från rapporten.
”Kommunens egen organisation saknar arbetsledning med kunskaper inom lokalvård vilket är en brist när det bland annat gäller kunskap om att planera periodiska insatser som till exempel golvvård. Det är också viktigt med kunskap vid avvikelser och uppföljning av leveransen.”
Olika förutsättningar.
Det är hårt reglerat för entreprenörer om hur man ska utföra arbetet. Men inte inom den egna organisationen. Om man tittar på detta ur ett större perspektiv så ser det ut som man nästan medvetet har motverkat den egna verksamheten, för att kunna lägga ut allt på entreprenad. Och detta ser ut att ha pågått flera år inom kommunen.
Så här måste man ställa sig frågan om Härjedalens kommun medvetet gör sina egna verksamheter olönsamma. För att kunna lägga ut saker på entreprenad. Detta med att inte ha samma krav på den egna verksamheten för att senare kunna påpeka att den inte fungerar bra. Och med att inte återanställa rätt kompetens och personal efter pensionsavgångar. Därmed medvetet göra sin egen verksamhet olönsam jämfört med ett företag med dålig styrning av den egna verksamheten.
Lite som grädde på moset tillkommer ett förslag om utmanarrätt i ett kommunalt utskott.
Det innebär att man som företagare har rätt att utmana dom kommunala verksamheterna. Detta om man tror att man kan utföra arbetet bättre och billigare. Undantaget en del av kärnverksamheterna. Men i kärnverksamheterna finner man många små verksamheter i periferin som man kan utmana med detta förslag. Om man tar alla dessa saker och lägger dom ovanpå varandra och backar ett steg för bättre överblick så börjar en helt annan bild framträda inom kommunen och dess verksamheter.
Se allt med ett större perspektiv på städutredningen..
Samtidigt visar städutredningen att det föreligger ett styrning och ledningsproblem från kommunledningen i Härjedalens kommun, ingenting annat! Allt står i rapporten nuläge lokalvård Härjedalens kommun från Fairdeal Group som kommunen anlitat för utredningen. Och man städar i östra Härjedalens kommun en yta på 27 000 kvadratmeter, ofta med folk i vägen samtidigt. Detta på 11.3 tjänster. Det blir cirka 2450 kvadratmeter per tjänst att städa i snitt. Är en hel del kvadratmeter att hålla rent flera gånger i veckan. (Jämför med kvadraten på din egen bostad och hur mycket tid det går åt att städa)
Läser man i utredningen under punkt 2.2 och vidare i att ha städning i egen regi så framgår det helt klart att det personalen gör idag, med att beställa varor och lägga upp egna städrutter för få det att fungera med att det ska städas kontinuerligt. Även göra upp tidsscheman över vart det ska städas och under vilka intervaller så det inte stör övrig verksamhet. (Allt det skall utföras av en chef/arbetsledare och arbetsledning). Detta samtidigt som det ofta tillkommer något extra utöver det ordinarie arbetet.
Det som framkommer tydligt enligt utredningen är att det föreligger ett ledningsproblem inom kommunen, och där arbetarna får göra så gott dom kan med att hålla verksamheten igång själva.
Samtidigt kan man undra vad utredningen har kostat med konsult, och i arbetstid av tjänstepersoner i ärendet av medborgarnas skattepengar?
Ladda ner och läs senaste städutredningen.