Fungerar kommunens visselblåsarfunktion i Härjedalen? Det är en fråga som man kan ställa med tanke på att det framkommer en massa oegentligheter på arbetsplatserna. Eller hur många vet ens att den finns inom kommunen?
Vad är visselblåsarfunktionen?
Det är en funktion som kommunen införde 2022 så att anställda skulle kunna anmäla saker som sker på arbetsplatserna och vara anonyma i sina anmälningar. Länk till reglerna och förutsättningarna om funktionen.
I dokumentet står det om hur och när man kan använda funktionen. Även när man inte kan använda den.
Lite utdrag ur texten i dokumentet.
”Syftet med visselblåsarfunktionen är att säkerställa att sådana typer av händelser kommer till kommunens kännedom även om de normala kommunikationskanalerna via chef, HR-avdelning, facklig företrädare etcetera av någon anledning inte är möjlig. En visselblåsarfunktion förebygger risker som kan skada verksamheten och skapar transparens gentemot medborgare och anställda. Lagstiftningen gäller vid rapportering i ett arbetsrelaterat sammanhang av information om missförhållanden som det finns ett allmänintresse att de kommer fram.
Syftet med en visselblåsarfunktion är att organisationen ska få information om missförhållanden och allvarliga oegentligheter och kunna agera på det. Egna arbets-/anställningsförhållanden kan inte anmäla via detta system.”
Fungerar kommunens visselblåsarfunktion om medarbetare inte vet att den finns? För det verkar inte som om man meddelar att det finns vid anställningar av personal. Utan att det verkar åligga folk att ta reda på att den finns själva. Men den finns. Emellertid så gäller det att noga läsa igenom dokumentet för att se så man uppfyller kriterierna i visselblåsarfunktionen.
Persona non grata
Det får man nog räkna med att man blir om man anmäler ska vi kalla det från ”chefer” och uppåt i hierarkin inom kommunen och det visar sig att det inte finns någon grund för anmälan. Men man ska som anmälare kunna vara anonym i visselblåsartjänsten.