Enligt arbetsordningen så behöver man Ej några justerare i kommunfullmäktige i Härjedalen, utan då justerar ordförande protokollen. Varför väljer man då in justerare.
Vid kontroll med SKR (Sveriges kommuner & Regioner) som är till för att hjälpa till med lagtexter och så inom dessa områden. Så beror det på hur det står inom kommunens arbetsordning. Och där står det att finns det ej någon justerare så justerar ordförande protokollen.
”9 § Sedan närvarokontroll har skett, väljer fullmäktige två ledamöter att tillsammans med ordföranden justera protokollet från sammanträdet och att i förekommande fall biträda ordföranden vid röstsammanräkningar.” Det här innebär att ordförande ensam kan justera protokollen. Och att välja in två oberoende justerare bara blir ett spel för galleriet så att säga.
”Den som skriver under ett mötesprotokoll kallas justerare eller protokolljusterare. Genom sin underskrift intygar justeraren att protokollet ger en rättvisande bild av vad som blivit uttalat under mötet. Protokollet blir därmed ett bevis för vad olika personer var överens om att göra. Justeraren är bunden på det sätt att justeraren har intygat att protokollet är riktigt. Det vill säga,. skulle kunna hållas ansvarig om det visar sig att protokollet inte stämmer med verkligheten. Justeraren har dock inget ansvar för de sakfrågor som har blivit beslutat i protokollet. Det är ju de parter som har diskuterat detta som är bundna av detta.”
Man slutar aldrig förvåna sig över regelverken vad som gäller politik. Eller hur man tolkar lagparagrafer enligt arbetsordningen. Men helt klart blir att dom två justerarna är överflödig och enbart är behövda som rösträknare i Härjedalens kommunfullmäktige. I kommunstyrelsen står det att det är ordförande och en ledamot. ”32 § Protokollet justeras av ordföranden och en ledamot.”
Emellertid inte i kommunens högst beslutande organ kommunfullmäktige.