Vinsten kommer lite längre fram. Det är ett uttryck som vi hört på riks och kommunal nivå i media.
Så även i Härjedalen.
Speciellt i frågan i Vägöverlämnandet här i Härjedalen. Själva frågan i överlämnandet har man hållit på med sedan 2017 ungefär. Alltså i sex-sju år redan av tjänstepersoner i kommunen. Och endast ett fåtal vägar är överlämnad till föreningar för drift och skötsel. Att Härjedalens kommun kommer att göra en vinst på allt detta betvivlar vi inte.
Frågan blir när kommer vinsten?
Tjänstepersoner inom Kommunen har lagt ner massvis av timmar på allt arbete som det här har inneburit. Man har anställt projektledare som har enbart arbetat med det här under ett antal år. Man kan säga att kostnaderna är höga i vägöverlämnandet för kommunen och befolkningen. Där ingår kommunal personal samt renovering av dessa vägar. (En betalning av tidigare underhållsskuld av att hålla vägarna i bra skick).
Nu är inte Härjedalen unik i detta fall, då många kommuner har och håller på med detta runt om i Sverige. Med varierande resultat kan man säga, i en del kommuner så har det gått smidigt och i andra lite trögare.
Samt att en del kommuner har struntat i att återlämna vägarna. Men ingen har redovisat vad den totala kostnaden har varit i allt detta arbete.
I den totala kostnaden ska alla timmar som kommunens tjänstepersoner lagt ner på ärendet tillsammans med kostnaderna för åtgärder på vägarna inför överlämnandet räknas samman.
Även lantmäteriförrättningarna ska ingå. Då får vi fram en slutsumma på vad hela ärendet kostat i pengar. Och så får man jämföra detta mot den beräknade besparingen på 1,5 miljoner per år som var den ursprungliga framräknade siffran 2018 som man skulle spara.
Vinsten kommer lite längre fram.
Med kostnaderna i att återställa vägarna med att betala underhållsskulden som kommunen byggt upp under flera decennier, så kan man verkligen fundera på när infaller vinsten i det hela. Budgeten för återlämning var som sagt tidigare beräknad till cirka 30 miljoner totalt. Delar man 30 miljoner i 1,5 som besparingen skulle vara per år. Så då ska det ta 20 år innan vinsten kommer med den budgeten. I dagsläget väldigt osäkert hur många år det kommer att skjutas fram då kostnaderna verkar rusa.
Med alla olika prishöjningar i samhället av olika orsaker som vi lämnar utanför så kommer nog budgeten på 30 miljoner spricka i hela denna historia. Och då skjuter man antalet år framför sig innan vinsten kommer lite längre fram. När hela vägöverlämnandet är klart så så borde nog kommunen redovisa totala kostnader och tala om vilket år som vinsten för kommunen infaller för medborgarna.
Frågan är om inte största vinsten hade varit att låta underhållet legat kvar under kommunens regi.
Och tagit ut en symbolisk summa av fastighetsägarna i form av någon typ av avgift likt VA avgiften.
Längre fram så kommer folk i Härjedalen fundera TÄNK OM dom hade gjort så eller så i stället.
När man beslutade om att lämna över vägarna 2019-09-23 så misstänker vi att det inte skulle bli så höga kostnader för kommunen i detta. För då hade man inte underhållsskulden med i beräkningarna. Och samtidigt så verkar det gått någon form av prestige i allt från styrande politiker. Och då får det kosta vad det vill för att bevisa att dom tänkte rätt.
En annan intressant tanke är ändå att dom som har och sköter vägarna själva, oavsett om dom är överlämnad nyligen eller aldrig ingått i kommunal skötsel. Dom bekostar underhåll själva med egna pengar (En del med små bidrag från Trafikverket som ofta inte täcker hela kostnaden). Men betalar samma kommunalskatt. Alltså borde man betala för underhållet av sin väg två gånger då man inte har någon skattelättnad i form av minskad kommunalskatt. (Har det varit, och är det rättvist?)