Vägåterlämnandet/underhållsskuld. Här måste man skilja lite på dessa olika ord och handlingar. Vägåterlämnandet, om man läser i kommunens protokoll och beslut innebär att man lämnar över ansvaret till att sköta underhållet. T.ex Plogning av snö och hyvling av grus på sommaren och eventuellt byta någon vägtrumma någon gång emellanåt.
Underhållsskuld uppstår när man inte skött underhållet. Och allt har förfallit så det kommer att bli dyrare att ordna upp så det är funktionsdugligt framöver. Det är två olika saker. Tittar vi i protokollen från kommunen så står det enbart att överlämna skötseln av själva vägarna. Och förslaget gäller 99 vägar + 43 stycken vägar som ska avgiftsbeläggas. Det beslutades av kommunfullmäktige.
Det är enligt det underlaget som beslutet togs av kommunfullmäktige 2019.
Allt är datumbestämt när man ska sluta sköta plogning och underhåll. Enligt det första beslutet så skulle kommunen sluta utföra lagbundet underhåll senast den 1 oktober 2020. Och där det är praktiskt möjligt inom tätorter senast den 31 maj 2023. Beslutet om detta genomförande förlängdes i fullmäktige 2020 till att det ska sluta utföras senast den 1 oktober 2022. Det står även i protokollet att fullmäktige säger upp existerande avtal om vägskötsel ska kunna ske senast i oktober 2022. (Så har inte skett då vi sett avtal som ej är uppsagda vid november månad 2023).
Det är här som det börjar på krångla till sig i kommunen och för medborgarna. För ingenting av detta blir genomfört enligt kommunfullmäktiges beslut. Att man överlåter till medborgarna att sköta och betala för sitt vägunderhåll med hjälp av bidragen från kommun och trafikverket på egen hand.
Från Härjedalens kommuns sida så börjar man på att blanda in Lantmäteriet för att göra förrättningar för bildande av föreningar på alla dessa 260 vägområden. Och här har det ökat från 99 till 260 vägar som kommunen inte ska ha skötsel på utan något beslut. Samtidigt börjar kostnaderna visa sig för medborgarna och kommunen. Med Lantmäteriets bildande av vägsamfällighetsföreningar till en kostnad av 1700 kronor i timmen. Fotnot 1 kan kommunen begära förrättning på en väg där man inte är delägare, då det endast är folk som har nytta eller äger mark och fastigheter efter vägen som ska kunna göra detta för att säkerställa att andelsdelägarna gör rätt för sig till gemensamhetsanläggningen.
Samtidigt så övergår det hela från skötsel till betalning av underhållsskulden från kommunens sida här. Det innebär förrättningskostnader för medborgarna och kostnader för underhållsskulden för kommunen.
Allt utan beslut av kommunfullmäktige.
Nu håller kommunen på med att försöka återställa underhållsskulden på vägar som man frånsagt sig ansvaret över. För här hade man egentligen inte behövt göra något utan bara meddelat fastighetsägarna om att plogning och sommarunderhåll är hushållens eget ansvar. För det är det som står i besluten från kommunfullmäktige. Se protokoll nedan.
Men någonstans på vägen har man gått vilse i det hela med att Härjedalens kommun blandade in Lantmäteriet. För då har kommunen ådragit kostnader för enskilda medborgare i dessa förrättningar. (Med ett framtvingande av det hela med Lantmäteriets hjälp). Hushållen har inte fått bestämma detta på egen hand om man vill ha en förening eller löst det hela på ett annat sätt.
Underhållsskulden.
För att blidka befolkningen i dessa förrättningar så erbjöd man sig att renovera vägarna enligt besiktningsprotokollen från Trafikverket. En del föreningar fick lite underhåll medan andra har fått betydligt mycket mer och dessa kostnader skenar för kommunen. Visserligen har kommunen redan fått betalt genom åren i form av bidragen från Trafikverket tidigare. Men dom pengarna har inte gått till förebyggande åtgärder av vägarna tidigare, utan enbart det akuta som uppstått genom åren.
Här måste vi skilja på Vägåterlämnandet/Underhållsskuld.
Kostnaderna för själva vägåterlämnandet är en sak och återbetalning av underhållsskulden en helt annan sak. Men att allt detta kostar stora pengar för både medborgare och Härjedalens kommun framgår klart och tydligt i läget som alla har hamnat i nu. Detta samtidigt som underhållet och renoveringarna har pausats över vintern så fortsätter Lantmäteriet med sin förrättningar som är begärd av kommunen, och inte av medborgarna som får betala för dessa kostnader.
Kommunen har idag två stycken projektanställda som arbetar med det hela. Samtidigt så har tjänstepersonerna i kommunen arbetat med detta till och från sedan 2017. Här blir det mycket timmar nerlagda som betalas av skattepengar utan ordentlig redovisning av allt arbete som tjänstepersoner har kostat genom åren.
Förlängt beslut.
Från kommunens håll har man uttalat sig om att det finns ett beslut om förlängning av beslutet. Men ingen har kunnat uppvisa det beslutet. Så här måste någon gett ett muntligt beslut om att allt ska fortgå utan politiskt beslut. Men vad det är som ska vara förlängt har nog de flesta missuppfattat som det verkar om man läser besluten som finns. Se dokumenten nedan.2
Men med dom stora kostnaderna som det medför så borde det vara någon med mandat att få lägga ut miljoner av kommunens pengar utan politiska beslut. Om det överhuvudtaget finns någon som har den delegationen och bemyndigande att påföra medborgarna stora ekonomiska kostnader. (Så kallad myndighets utövning). Fotnot 3
Återbetalningen av underhållsskulden finns det inga politiska beslut på.
Utan den har man befogenhet att återställa utan beslut från politiken, genom att med att man har makten (politiska styrandet) i kommunen. Medan allt detta pågår så avlönas två projektanställda av kommunen och lantmäteriet fortsätter sitt arbete tillsammans med Lantmäteriet som någon mellanhand till medborgarna och politikerna. (Enbart lönekostnaden för dom 2 projektanställda överstiger varje år besparingssumman).
Där man på sikt kan spara 1 584 240 kronor enligt kalkylen från 2018. Samtidigt så man har lagt ner över 2 miljoner på 3 kilometer väg i renovering ännu så länge. (Ny referensväg som kommer styra kraven av medborgarna på renoveringar). Då återstår 27.7 mil enskild väg, att se på vad kostnaden av underhållsskulden blir i Härjedalens kommun. Och utgifterna för kommunen samt medborgarna ökar på grund av att man inte följer det som man faktiskt beslutade om i kommunfullmäktige.
Är hela ärendet och beslutet kring Vägåterlämnandet missuppfattat i Härjedalens kommun av alla inblandade då det verkar som man inte följer besluten. Här måste man utgå från första dokumentet i ärendet, tjänsteskrivelsen. (Även om beslut inte kan passa alla och en del blir obekväma). Men någonstans på vägen så verkar det bli som om kommunen sjunker djupare och djupare ner i kvicksanden desto mer man försöker rädda situationen med att försöka återställa underhållsskulden till medborgarna i vägåterlämnandet för att blidka medborgarnas upprörda känslor.
Tjänsteutlåtandet från 2019-05-06.
Orsaken till allt står i tjänsteutlåtande där man skriver att vägar där kommunen ej får statsbidrag (från Trafikverket) ska lämnas över till fastighetsägarna. Det är dom 99 vägarna. (Dom övriga 161 ingår inte i tjänsteutlåtandet och som Härjedalens kommun begärt förrättning på till Lantmäteriet, där utgår det statsbidrag än idag till kommunen på ej överlämnade vägar). Så redan här verkar allt börja gå snett i ärendehanteringen och besluten då antalet vägar det handlar om blir felaktigt i utförandet framöver. Fotnot 4 Och kommunen har orsakat onödiga kostnader för medborgarna med att begära förrättningar för bildande av gemensamhetsanläggningar på övriga vägar som inte ingår i besluten om man följer tjänsteutlåtandet som är första beredningsmaterialet i ärendet och som beslutet är fattat på.
Här är alla politiska beslut som finns i ärendet vägåterlämnandet.
Vägåterlämnandet kommer återspegla sig i Härjedalens kommun lång tid framöver.
Fotnoter vägåterlämnandet.
- Tala är silver, tiga är guld.
Här ska man vid första kontakten med lantmäteriet begära förenklat andelstal och sen inte uppta deras tid med frågor, vare sig muntligen eller via mail och telefon då dom i slutändan tar ut kostnaden för detta på din förrättning som du får betala. Tala är silver men här är tiga guld (pengar).
↩︎ - Beslutsdokument i ärendet.
Tjänsteutlåtande från 2019-05-06.
Saknas 2019 är ett beslut från dåvarande samhällsbyggnadsförvaltningen.
Beslutet i kommunstyrelsen 2019-06-03.
Beslut Kommunfullmäktige 2019-06-10.
Beslut kommunfullmäktige 2019-09-23.
Förlängningsbeslut kommunfullmäktige 2020-06-22.
↩︎ - Myndighetsutövning enligt Brottsbalken.
I brottsbalken används uttrycket myndighetsutövning för att avgränsa tillämpningsområdet för vissa straffbestämmelser som förutsätter att en gärning riktas mot medborgare. En kommun räknas som myndighet.
Ett exempel är det särskilda straffansvaret för offentliga funktionärer. En person kan dömas för tjänstefel om denne vid myndighetsutövningen åsidosätter vad som gäller för uppgiften, uppsåtligen eller av oaktsamhet (20 kap. 1 § brottsbalken). Detta har motiverats främst för att skydda samhällsmedborgarna mot fel vid utövandet av den offentliga makten och för att myndigheten ska iaktta särskild noggrannhet vid handläggningen av frågor som kan ha betydelse för att myndighetsutövningen görs på ett riktigt sätt (prop. 1988/89:113 s. 13).
↩︎ - Se fotnot 3. ↩︎