I Härjedalen kommun i Sverige står en vårdnadshavare i vad som beskriver sig som en daglig kamp mot byråkrati, språkbarriärer och skolans auktoritet. Det handlar inte bara om arbetsrättsliga frågor inom kommunen. Utan om skolans kärnuppdrag att göra rättvisa bedömningar och ge elever möjlighet att ta plats, inte bli osynliggjorda.
Enligt vårdnadshavarens egen redogörelse på sin webbplats har denne gång på gång begärt en rimlig och transparent motivering till betygssättningen för sitt barn. Men i myndighetsutövningen i skolan och beslut, har man upplevt att svar uteblir, och en allmän känsla att ärendet blir låst i kommunen.
I praktiken tycks hela kommun inta en försvarsställning, man hänvisar till skolans interna rutiner, sekretess och lärarens bedömningsfrihet. Men för vårdnadshavaren ”som inte talar svenska” har kontakten skett nästan uteslutande via skriftlig kommunikation på svenska. En översättning har skett via Google Translate eller liknande verktyg från vårdnadshavaren själv. Tolkhjälp har inte blivit erbjuden.
Det fall som vårdnadshavaren beskriver markerar inte bara ett misslyckande, utan pekar på hur kommunala institutioner kan bli slutna och oförmögna att hantera jämlikt förhållande. När den ena parten inte behärskar språket, blir kommunikationen obalanserad.
En känsla av att slå huvudet blodigt mot en vägg!
I en svensk förvaltningskontext har personer som inte behärskar svenska språket rätt att få tillgång till tolk eller översättning när myndigheter kommunicerar med dem. Enligt 13 § förvaltningslagen (2017:900) ska myndigheter vid behov anlita tolk. Eller översätta handlingar för att den enskilde ska kunna tillvarata sina rättigheter. I skolkontexten finns särskilt stöd för att inte använda närstående som tolkar. Eftersom de saknar tystnadsplikt och relationen kan påverka vad som sägs. Att inte erbjuda tolk eller översättning, när behovet är uppenbart. Detta kan ses som en brist i myndighetens skyldigheter och kan underminera rätten till en rättvis process.
Kommunen har här möjlighet att visa hur man arbetar med rättssäkerhet och delaktighet.