Lite ironiskt blir det ändå med hacker attacken mot kommunens it system. Nu har kommunen bekräftat att kommunen blivit utsatt för en it attack och blivit utelåsta från sina egna verksamhetssystem.
Attacken inträffade dagen före julafton. Och låste ute vård och omsorgspersonal från system där dom ser vilka dom ska besöka. Samt rapportera vilka som dom besökt och med vilka åtgärder som man utfört. Men kommunen har gått upp i stabsläge för att få verksamheten att fungera. Detta på gammalt hederligt sätt med papper och penna samt telefon.
Kommunen är utelåst från sin hemsida och kan inte uppdatera någon information via den.
För information hänvisar man till sin facebook sida och via telefonväxeln. Någon prognos till när man har löst vad hackarna utfört på kommunens server finns det ingen prognos för innan man hittar hur attacken är utförd. Och på vad dom attackerat.
Lite ironiskt blir det.
Det är att man hänvisar till växeln/receptionen för allmän information. Just den växel och människor som kommunledningsförvaltningen tillsammans med IT chefen har planerat att lägga ut på entreprenad till krokoms kommun. Men vid ett sådant här tillfälle så är dom nog glada att telefonväxel med personal är lokalt i Härjedalen. Det med sin lokalkunskap. Så lite ironiskt blir det. Och lite mer ironiskt blir det att att telefonväxeln ingår under IT avdelningen. Där den avgående chefen har påbörjat arbetet och utrett och förberett en utlokalisering av telefonväxeln. Just den avdelning som har ansvaret över allt med IT att göra, verksamhetssystem, hemsida, telefonväxeln. Nu ska dom stå i förgrunden och besvara frågor till inringande medborgare.
Fungerar kommunens beredskap?
Verksamhets systemen gick ner vid 01 tiden natten den 23 december. Detta uppmärksammandes av en vårdavdelning i kommunen vid denna tidpunkt. Här felsökte man och beslutade sig för att kontakta närmaste chef i beredskap vid 01.40 ungefär. Här blev det enbart försök då den ej svarade i telefon. Meddelanden lämnades via telefon. 06.30 hörde den jourhavande chefen av sig till personalen. (Då har dom arbete hela natten enligt rutiner och instruktioner och lyckats få igång några interna system). Här ska chefen ha sagt att ingen annan har hört av sig, så det är förmodligen ni själva som har gjort något fel.
Julafton vid 12 tiden på dagen lägger kommunen ut via sitt facebookkonto ut att kommunen blivit hackad och enda sättet att kontakta dom är via facebook under helgen. Samt att där censurerar man kommentarerna på inläggen från medborgare. Kontakt fungerar inte via hemsidan eller mail. Här tar det ett och ett halvt dygn innan kommunen meddelar sin befolkning.
I upp till 36 timmar har anhöriga svävat i ovetskap om att deras anhöriga kanske inte fått sina besök gjorda på grund av ett it haveri.
Här går det nästan 5 timmar innan chef i beredskap hör av sig till inringande personal. Där kan man börja fundera på vad är meningen med att ha beredskap om man inte svarar i telefon? Sen efter 36 timmar medelas allmänheten vi facebook, här är det inte alla som har facebook eller följer Härjedalens kommun heller. Speciellt om du är äldre och inte kan med tekniken. Här var det enbart tur att medierna uppfattade det tidigt och på så vis spred information till medborgarna och anhöriga.
Sårbart.
Allt det här bevisar att vi lever i ett sårbart samhälle om vi förlitar oss enbart på IT och teknik.
Och Härjedalens kommuns rutiner inte fungerar tillfredställande när något inträffar. Här är det tur att dom har sina arbetare som har varit med ett tag och vet vad som ska göras utan tekniska hjälpmedel.
Men att beredskapen inte fungerar inom kommunen är tydligt bara med att det dröjer 5 timmar innan chef i beredskap hör av sig. Så fungerar kommunens beredskap vid krissituationer? För det som ser fint ut i ett dokument skiljer sig ofta från verkligheten, då teori och praktik väldigt ofta skiljer sig åt.