Det händer mycket i Härjedalen. Eller har man det som ursäkter? It attacken, entreprenörsbyten, eller är allt bara en jättebra ursäkt då systemet inte fungerar?
Här ska vi börja lite med återvinningscentralerna (ÅVC) ute i våra byar.
Som bekant så stängde man ner två stycken i slutet av 2022 på grund av arbetsmiljösjäl. Under våren 2023 så beslutade politiken att Lofsdalen och Lillhärdal skulle bli återöppnad. Alltså åtgärda orsakerna till stängningen. Här är dom fortfarande stängda. Fast det sades att man skulle öppna under hösten i Lillhärdal.
Lofsdalen verkar vara lite svårare att lösa då man bör flytta den ÅVC’n. Så där behöver kommunen lämpligare mark. Men i Lillhärdal så skulle man enbart åtgärda personalutrymmen. Gräva lite för vatten och avlopp samt ström till en enklare form av byggnad (Typ stor byggbarack) för personalen att vistas i. Det skulle vara klart under hösten 2023. Där har det framkommit ursäkter över vad som försenat det hela.
Det händer mycket.
Nu läser vi i media TH att det är problem med sophanteringen på turistorterna (Åtminstone enligt rubriken). Speciellt nu under jul och nyår. Det är så på dessa orter under storhelgerna, inget nytt. Men, vi kan inte kräva att människor som ska utföra arbetet ska arbeta alla storhelger, utan dom har rätt att få ha semester och ledigt med.
Då brukar det oftast användas vikarier, då kan allt halta lite. Det finns det överseende med hos medborgarna.
Nu påverkar it system mycket i våran vardag. Som det här med hämtning på ÅVC’erna. Detta med att allt vad som gäller körscheman och beställningar samt faktureringar ligger digitalt. Skulle man fråga Chauffören så kan denne tala om vart och när det ska hämtas på dom olika ställena. Och förmodligen även om när det blir ökningar i mängder, och under vilka tidpunkter på året. Emellertid så är det nere på personalnivå. Och här får eller kan chauffören säkert inte utföra något utan en direkt körorder i systemet då man inte får betalt för något som ligger utanför den digitala hanteringen.
Men att det händer mycket, och att systemet är sårbart när det inte fungerar det kan man slå fast när hämtning av återvinningsmaterial inte fungerar utan it. Den kommunala gången tar sin tid oavsett om man har fina it system eller inte, men verkar vara bra att ha för att skylla på när något har gått fel.
För liksom att det kommer snö varje år så är det inga överraskningar som har inträffat, då de flesta har haft vetskap om allt över en längre tid. Om bland annat ny upphandling av entreprenör och att kommunen ska ta över skötseln. Samt att det kommer turister med sopor och återvinningsmaterial varje storhelg som jul och nyår. Så var det för närmare 40 år sen med.
Så kom julen 2023 med IT attacken.
Mycket olyckligt för kommunen och verksamheterna. Emellertid så verkar allt ändå fungerat bra i verksamheterna, här kan man anta att det beror på personalens vana sedan tidigare utan datasystem.
Ofta vet man vad man ska utföra för arbete utan att övervakas av it system. Dessutom så rapporterar man från olika yrkesgrupper om att man har fått mer tid över till det man ska utföra på sina arbetsplatser. Detta med mindre it system som man ska vara inloggad i och hela tiden rapportera det ena efter andra i. (En positiv utveckling detta med att vara utan it system då människor faktiskt hinner med att göra det dom är anställd för).
Men it attacken blir enbart som en ursäkt då man inte fått verksamheten att fungera bra. För hur fungerade verksamheterna förr i tiden då det inte fanns it? Så här kanske det var tur att man fick något man kan skylla på något när verksamheten inte fungerar trots all fin teknik.
Sårbart.
Övning i att använda papper och penna verkar ha varit nyttigt då det låter som om det hela svetsat samman personalen inom kommunen mer. Detta med att man kanske börjat prata mer med varandra i stället för att enbart skicka mejl mellan varandra.
Emellertid så har det hänt mycket stora saker i världen som påverkat Härjedalen dom senaste åren.
Där man i det mesta har använt det som ursäkt senare för när något inte har fungerat bra i det kommunala systemet.
Viskningsleken.
Ett typexempel på det är ärendet i kommunen om att kommunchefen ska göra en utredning tillsammans med Härjegårdar om hur man ska införliva en fastighetsförvaltning i kommunen (Protokollfört uppdrag §63). Utredningen tidsbestämmer man för presentation. Någon utredning blir aldrig presenterad, utan när ärendet återkommer så handlar det om att flytta in hela Härjegårdars organisation i en ny kommunförvaltning. (Var är utredningen?)
Emellertid behövde det inte ens viskas, då den som fick uppdraget befinner sig i samma rum, samt kan ta del av beslutsprotokollet. Men det har förmodligen viskas ordentligt mellan olika personer i styrande positioner i korridorerna och tjänsterum för att kunna få igenom sin vilja i detta ärende. Nog om detta och åter till ursäkterna.
Allt är inte vad man får det att låta som.
Det händer mycket i Härjedalens kommun som inte beror på it attack och dessa ursäkter. Men det är förmodligen inte cyberattacker som översvämmat Härjedalen med sopor som TH skriver. Utan lite som vatten och miljöresurs (VMR) skriver på sin hemsida. Länk. Lite ringrostig och en ny entreprenör, och att dom blir påverkad av it haveriet. Och att FTI (förpackningsinsamlingen) som hade ansvaret före årskiftet inte fullgjorde det dom hade åtagit sig att utföra innan årskiftet (Förmodligen den största orsaken). Och allt detta i samband med många fler besökare i form av turister under storhelgerna. Det här med att det blir fullt på ÅVC’erna är inget ovanligt under dessa storhelger. Har inträffat nästan varje år om man tittar bakåt.
En ursäkt som skulle kunna vara fullt godtagbar, det är kylan. För alla vet att bilar och maskiner mår inget bra under extremkyla, (Om dom överhuvudtaget startar och rör på sig utan att gå sönder). Så ursäkten att det är för kallt skulle vara fullt godtagbar att använda åtminstone under sista veckan. I övrigt så behöver inte VMR ursäkta sig något i det här fallet. För det blir fullt på dessa stationer varje år vid den här tiden oavsett it-teknologi eller inte.