Bolagisering lyfter nya möjligheter för flygplatsen i Härjedalen då en rad nya möjligheter öppnar sig med ett aktiebolag för flygplatsen.
Lite under tvång från staten för att få behålla trafikplikten. För att sammanfatta så behöver Sveg Härjedalen Airport bli ett aktiebolag. Då staten enbart i framtiden kommer att ge flygplatser som man driver i aktiebolagsform trafikplikt. Nu har Härjedalens kommun anammat detta och genomför en bolagisering för att behålla flygplatsen som en kommersiell flygplats.
Härjedalen Airport AB
Kommer att med detta inte bara behålla trafikplikten utan det tillkommer en rad fördelar av andra former med bolagiseringen.
- Beredskapsflygplats, för ambulansflyget och räddningstjänsten, militären (Där det har varit ett samarbete med helikopter övningar genom åren).
- Turistflyg. I syfte att öppna upp förutsättningarna för nya möjligheter till inflygning av turister till landskapet Härjedalen.
- Nato. Här öppnas även möjligheten för att Nato kan använda flygplatsen vid ett Natointräde.
- Inlandsbanan. Närheten till inlandsbanan kan även ge en fördel vid ett eventuellt samarbete i godhantering.
Flygplatsen har genom åren blivit utvecklad med längre landningsbana och fina moderna system för flyget. Toppmodern utrustning i terminalen för att att uppfylla säkerhetskrav för internationella flygningar.
I samband med bolagiseringen så tillsätter man en interimstyrelse bestående av Kommunens Samhällsutvecklingsutskottets ledamöter och ordförande. Detta till man har valt in en ordinarie styrelse på bolagets första årsmöte under våren 2024.
Bolagisering lyfter nya möjligheter.
Detta ger en positiv effekt för flyget och utvecklingen av Härjedalen.