Vad handlar vägöverlämnandet om egentligen i Härjedalen?
Förmodligen om politisk makt och prestige som man använder kommunala skattepengar till.
Vi börjar från början med att det inkom en tjänsteskrivelse av dåvarande förvaltningschef i kommunen.
Avsikten då var att spara pengar åt kommunen enligt ett beslut av regeringen många år tidigare. Emellertid något som nuvarande styrande partier insåg sedan dom tillträdde till makten (2018) att det där ska vi genomföra för ekonomin. (Samtidigt så har tjänstepersoner arbetat med ärendet några år före 2018). Och det är helt rätt att man i kommunen ska ha en ekonomi i balans som man utrycker det. Ärendet blev utrett av tjänstepersoner och där kom man fram till att om man överlämnade en del av vägarna så skulle man spara 1,584 000 kronor.
Efter ett nästan enhälligt beslut i fullmäktige den 10 juli 2019 så beslutades det om att
– Allt icke lagbundet vägunderhåll utanför tätorter avvecklas, senast I oktober 2020.
– Ersättningsbeloppet ändras till 1 000 kronor per år och fastighet med permanent boende, indexregleringen avskaffas.
– Ersättningsbeloppet kan endast sökas av samfällighetsföreningar eller gemensamhetsanläggningar och för vägar där permanent boende finns.
– Inom tätorter avvecklas snöröjning och underhåll av gator och vägar där kommunen inte är juridiskt ansvarig för väghållningen och där det är praktiskt möjligt, senast den 31 maj 2023
Inget om att begära Lantmäteriförrättningar av kommunen
Ovanstående fattade fullmäktige beslut om den 10 juli 2019, inget annat som Lantmäteriförrättningar och vägrenoveringar. Det ser vi i informationsutskicket som kommunen skickade ut till berörda fastighetsägare i november 2019.
Information från kommunen om vad som gäller enligt beslutet i fullmäktige. En bra information om hur det skulle ha gått till. Med att kommunen skulle sluta ploga vägar och gator.
Fjärde stycket är intressant att läsa med tanke på att här är det fastighetsägarna som ska beställa en förrättning, och endast om man inte är överens om fördelningen av andelstalen, Inte kommunen. Och inte ett ord om någon vägrenovering.
Sex månader efter detta informations utskick så begär kommunalrådet och kommunchefen en lantmäteriförrättning på enskilda vägar i Härjedalen enligt Anläggningslagen 18§ 1 stycket 3 punkten.
I och med ovanstående begäran av kommunen så tappade folket sin frihet med att bilda egna små föreningar för att uppfylla villkoren som stod i informations utskicket från kommunen. Man blir helt enkelt överkörd av kommunen och tappar sin valfrihet. Om hur man vill göra med tillsammans med sina grannar efter vägarna. Sedan börjar det trassla tills sig för dom styrande i kommunen. Då en del vägägare vägrade ta emot vägarna i det dåliga skick som dom var i. Detta efter kommunens brist på underhåll genom åren då man använt statsbidragen till vägarna för andra ändamål.
Vägrenoveringar!
Då påbörjade man från kommunens sida att renovera och underhålla lite för att blidka medborgarna på de vägar som låg närmast i överlämnandet. Detta för att föreningar skulle godkänna och ta emot vägen. Här har vi referensbyn Ytterberg som ett tydligt exempel. Man påbörjade en återställning av den tidigare underhållsskulden till byborna (Man ”mutade” byborna med deras sedan tidigare egna inbetalda skattemedel och stadsbidragen kan man säga). Och det fungerade någorlunda bra för kommunen och till, ska vi säga normala pengar för utförandet av ett minimum av arbete och åtgärder.
Emellertid så började fler och fler tilltänkta föreningar nu ställa krav. Som att deras vägar ska bli åtgärdad innan man tog emot dom. En del vägar har kommunen kostat på mera och andra mindre. Det finns däremot en del som verkligen sticker ut i kostnader. Där har kostnaden legat på över miljonen per kilometer väg. (Som för övrigt ej är klar ännu då det återstår arbeten på den). Varför kostnaden dragit iväg till så höga belopp ska vi låta vara osagt, men det är en bra bit högre än nyproduktion av grusvägar.
Skilja på vägöverlämnandet och underhållskuld!
Här måste man skilja på själva vägöverlämnandet och återställandet av underhållsskulden.
Den framkommer när man inte skött underhållet så vägarna har förfallit med åren, då får man en underhållsskuld. Den försöker man nu i samband med vägöverlämnandet återställa, så kommande vägföreningarna ska ta emot vägarna. Och det är bra att kommunen återställer den. Men den har egentligen ingenting med vägöverlämnandet att göra. Mer än att kommunen efter protester försöker stryka medborgarna medhårs med denna form av ”muta” kan man utrycka det.
Underhållsskulden går inte att återfinna i något protokoll från politiken om att den skall bli återställd.
Likaså går det inte att hitta i något protokoll om att kommunen skall begära lantmäteriförrättningen heller.
Osanningarna som framkommit inom politiken!
Här har politiker under ett flertal år fört diskussioner om att bland annat stoppa hela överlämningen då ingenting stämmer mellan beslut och utförande. Det har lämnats in motioner och varit diskussioner under allmänpolitiska debatter. Här har en del av oppositionens politiker stått i debatten och sagt att man är emot vägöverlämnandet. Men vid röstning så har man röstat emot på grund av ett stavfel eller liknande.
Så hur kan man vara emot en sak och när man har chansen att göra något åt det med att rösta tvärtemot. Kanske det som är politik, säga en sak och göra en annan.
Samtidigt så har det framkommit en hel del politiska osanningar kring vägöverlämnandet från styrande partier. Som bland annat att kommunen inte får ta emot stadsbidragen för vägskötsel av trafikverket. Det har inte framförts någon form av bevis på det uttalande. Bidrag från trafikverket får kommunen än idag på dessa vägar för vägunderhåll. En annan sak som framförts är rättviseaspekten. Här framför man att efter en väg så är det några fast boende, 4 st och 50 turiststugor. Och att kommunen betalar plogningen av den vägen.
Det är inte rättvist gentemot övriga turister som har vägföreningar vid sina stugor. I nästa anförande mening så påstår någon politiker att allt här i livet inte är rättvist.
Glömde
Man har även stått och påstått att vägarna är i bättre skick idag mot för när kommunen tog över dom på sjuttiotalet. Det för att man har genom åren breddat och höjt bärigheten på dom för att sopbilar ska ta sig fram. Detta påstående skulle åtminstone vi vilja kalla att det hör till tidens utveckling och inget speciellt påkostande från kommunens sida. Normal utveckling i samhället och infrastruktur genom åren.
En representant för ett parti stod och sade att dom hade minsann skött sin väg själv genom alla år med att anlita för plogning och så i dennes by. Och det är sant det då dom aldrig lämnade över vägskötseln till kommunen från början. Emellertid så glömde denne politiker i sitt anförande att nämna att dom genom alla dessa år haft bidrag från Trafikverket för denna skötsel.
Det har även nämnts kommande skattesänkningar i debatterna från styrande håll. Dom har medborgarna inte sett något av ännu, och den kommer förmodligen inte att inträffa då kommunen har dålig ekonomi enligt budget och går minus. Ovanstående är något som representanter för styrande partier stått och pratat om i sitt försvar av vägöverlämningen genom åren i kommunfullmäktige.
Demokratiska beslut?
Samtidigt är en av osanningarna, att överlämnandet fortsätter till det är klart. Detta fast det är tidsbestämt i fullmäktige enligt ett förlängningsbeslut till den 1 oktober 2022 och inget förlängnings beslut är taget efter det. Så här jobbar kommunen med något som det inte finns ett politiskt beslut på idag i en demokrati. Samtidigt så fortsätter kommunen att ta emot bidragen för vägunderhåll av trafikverket.
Några andra handlingar i förlängnings ärendet framkom inte till politikerna att fatta beslut på. Inga kompletterande handlingar som visade något annat än att man enbart skulle sluta sköta vägunderhåll på dessa vägar som det handlade om från början. Samtidigt så går det inte utläsa av lagda budgetar genom åren någonting om att återställandet av underhållsskulden är budgeterad av styrande partier i sin framställan av budgeten för åren.
Frid och fröjd!
Det skulle det nog kunna ha varit om man bara följt beslutet från kommunfullmäktige om att sluta sköta underhållet på vägarna enligt beslutet och informations utskicket från kommunen. Och låtit fastighetsägare och medborgarna själva bestämma om dom velat blanda in Lantmäteriet för förrättningar. Haft kvar självbestämmandet tillsammans med sina grannar hur dom har velat gå tillväga med olika saker i vägöverlämnandet. Nu blev fastighetsägarna påtvingad av kommunen att betala Lantmäteriets kostnader.
Den kommunala gången är långsam, det vet alla. Men nu har det gått över fem år sedan beslutet om att sluta med vägunderhåll i fullmäktige och det är enbart ett tjugotal vägar som är överlämnade. Ingenting i det här har gått på ett enkelt sätt för kommunen. Trots att man anställde en projektledare som skulle få det att gå smidigt och lugnt tillväga så har det blivit tvärtom.
Vem tjänar på detta?
Det är en bra fråga, För vare sig medborgarna eller kommunen verkar tjäna något på det i dagsläget.
Politikerna som forcerat fram det verkar inte heller tjäna något då det bildats en stor opinion mot hur själva utförande har gått till väga. Inte att vägarna skall återlämnas, utan tillvägagångssättet i hanteringen med lantmäteriet och dess förrättningar som man tvingat fram. Så någon vinnare finns förmodligen inte på det här, inte ens kommunen. Emellertid så verkar det vara ett slöseri med kommunens skattepengar och även orsakat medborgarna onödiga privata kostnader. Och inte förglömma att dom som tagit emot sina vägar redan och har årliga kostnader på dom betalar samma kommunalskatt som medborgare som fortfarande har kommunalt underhåll. Det är orättvist att bo i Härjedalen, det är ett faktum.
Ketchupeffekten och prestige!
Här har representanter från dom styrande partierna låtit tala om ketchupeffekten tidigare under året i media. Men det verkar lite som om ketchupen har fastnat för tillfället. Men att fortsätta med något som blivit så trassligt och kostar mer pengar än besparingen skulle bli måste bero på prestige från styrande partiers sida.
I andra kommuner i Sverige så är vägar överlämnade till olika vägföreningar/fastighetsägare med. Där har det i en del kommuner gått smidigt och på andra lika dåligt som i Härjedalen. Sen finns det även en del kommuner som inte har lämnat över vägarna, utan valt att behålla skötseln i egen regi även i fortsättningen. Några kommuner har fått gjort omtag på omtag i frågan innan det har löst sig för dom. Skillnaden mellan dessa kommuner verkar ligga i ekonomin, om man är en kommun med bättre ekonomi eller sämre ekonomi.
kontentan!
Av allt detta, blir att vägöverlämnandet har varit dåligt förberett i kommunen med alla bakslag som inträffat genom resan i vägöverlämnandet. Ärendet och hur det skulle gå tillväga har inte varit tillräcklig utrett och förberett med ordentliga utredningar och risk och konsekvensanalyser innan man la fram ärendet till politiken för beslut. Detta då det har tillstött olika saker hela tiden som förändrat överlämnandet. Bland annat pausning för att man inte har haft ledningsrätt för att nämna en sak. Samt att man har varit tvungen att konsultera SCB (Statistiska Centralbyrån) om vad som räknas som tätort i Härjedalen. Kartorna över vad som räknades till tätort och som besluten är fattade på är från 2016/2017 eller tidigare, samt kostnadsberäkningarna och priser från 2015/2016 gäller inte längre oavsett indexhöjningar. Även ersättningen från Trafikverket har höjts genom åren.
Åren går och kostnaderna skjuter iväg för medborgarna och kommunen.
Samtidigt som alla betalar samma kommunalskatt, (22,47 %) oavsett om du får betala vägskötseln själv eller om kommunen betalar den för medborgare inom tätbebyggt område. Och dom som sköter sina vägar själv får det som en extra utgift i hushållet, men betalar samma skatt. Så det är inte rättvist att bo i Härjedalens kommun på grund av prestige.