Sjukpenning indragen – kommunen följde inte Försäkringskassans begäran då man ej skickar begärda intyg, begärda direkt av försäkringskassan från kommunen. En statlig myndighet. En sorglig historia då man inte uppfyller sin plikt från kommunalt håll och enskild medborgare blir drabbad.
Det hela börjar med att en anställd får problem med arbetsrelaterade skador på sin arbetsplats och blir sjukskriven. Arbetaren begär omplacering i samråd med försäkringskassan till annat arbete inom kommunen. Försäkringskassan har under den långa sjukskrivningsperioden begärt in intyg från personalavdelningen (HR) samt av närmaste överordnade chef på arbetsplatsen.

Tiden har gått och försäkringskassan har ej fått in begärda intyg från arbetsgivaren. Och meddelade arbetstagaren att eftersom Härjedalens kommun ej inkommit med intygen så måste dom enligt sina regler dra in på sjukersättningen för arbetstagaren. Så nu står arbetstagaren med arbetsskador som är orsakade på arbetsplatsen och förhindrar denne från att arbeta på den tidigare arbetsplatsen. Och utan att ha fått en omplacering och inga pengar från försäkringskassan längre.
Sjukpenning indragen – Kommunen orsakar medborgaren lidande och inkomstbortfall!

Och allt för att kommunen ej skött sina åtaganden mot försäkringskassan som man är skyldig att utföra.
Ärendet har under minst 8 månaders tid passerat genom ett flertal olika led inom Härjedalens kommun. Men ingenting verkar ha hänt eller någon velat ta tag i ärendet. Vid en tidigare förfrågan om hur policyn inom kommunen hanteras i personalärenden, så menar man från kommunalt håll att man följer handboken vid hanteringen av sådana. I övrigt så kommenterar man ej enskilda ärenden. Men i det här ärendet så verkar ingen velat hantera denna begäran om omplacering under 8 månaders tid.
Kommunen orsakar onödigt lidande för anställd och ekonomiska bekymmer. Det sker mycket i våran lilla kommun. Eller det sker inte det som ska ske, kan man kanske säga. Och det är sådan här saker som bör undvikas att det sker inom Härjedalens kommun, då det ger dålig publicitet för kommunen.
( Här glömmer vi inte det dåligt hanterade ärendet med en misshandel av en anställd som anmälde och ingen reagerade över anmälan på en månads tid. Resultatet blev att personen avslutade sin tjänst och flyttade från Härjedalen. Chefen slutade några månader senare och kommunchefen tog förtidspension efter ytterligare ett halvår ).
Att följa handboken borde innebära att man lämnar ut intyg som begärs av en statlig myndighet i tid ändå. Försäkringskassan är en statlig myndighet. Samtidigt så går det inte att skylla ifrån sig med att ärendet fallit mellan stolarna. Detta då det ska finnas fler liknande ärenden enligt berättelserna. Då kanske man ska byta ut stolarna så det inte kan ramla ärenden mellan dom och personalen känner sig kränkt i sin behandling av arbetsgivaren..
Positiv bild
När sådant här framkommer, så ser människor inte Härjedalen och kommunen med positiva ögon, tyvärr.
Emellertid, om man inte lyfter fram sådant här, så tillåter man det fortgå. Och det är inte bra det heller, för då kan det inte rättas till och bli bättre. Det finns mycket policys och handböcker inom verksamheter. Men följer man dom som man ska? En känsla man får är att ”svart lista” hänger ihop med detta ärende. Berättelsen från arbetstagaren är detaljerad med datum där denna har varit i kontakt med människor i olika befattningar inom kommunen såväl som försäkringskassan.