Nato, vad kan lilla Härjedalen ha med North Atlantic Treaty Organization att göra? Förmodligen inte mycket. Visserligen har Natostyrkor varit på besök i Härjedalen förut. Enbart för att frakta utrustning via inlandsbanan. Utrustning som kom via nån övning i Norge, men det är nog allt. Och många år sedan. Men den 17 och 18 april 2023 så skedde det igen.
Nu var det dags igen för en transport genom Härjedalen ner mot södra Sverige för en gemensam övning. Med åtanke på kriget i Ukraina och alla rapporter som vi ser i media om drönare som övervakar och deltar i striderna, så vill även svenska militären att denna övning ska vara realistisk. Även under transporten.
Man tillfrågade en medlem ur en modellflygklubb i Sveg om denna kunde flyga för att se om dom övande militärerna kunde upptäcka om dom var övervakade.
Privatperson.
Förfrågan gick till en privatperson som kunde ställa upp med en relativt avancerad drönare.
Eldrivna modellplan och drönare är relativt tystgående och små. Så dom är svåra att upptäcka i luften. På cirka 100 meter höjd så är dom nästan osynlig om du inte vet att den är där. Samt man kan med enkla medel snabbt måla dom med en sprayburk så dom smälter in i bakgrunden mot färgen på himlen.
Drönaren som användes är en Mavic 2.
En modell som är utrustad med högupplöst kamera och man programmerar den så den återgår till utgångspunkten själv när den känner att batterierna börjar bli dålig.
Vikt under 1 kilo, flygtid upp till 30 minuter.
Priset cirka 20 000:- beroende på utförande. Väldigt intelligent maskin som flyger själv om man vill. Ihop fälld så är den lik stor som ett mjölkpaket.
Svegsbygdens.se
fick en intervju med flygaren från modellflygklubben. Detta samtidigt som han lyfter med ett av sina eldrivna modellplan på en sträcka på 5 meter.
Planet försvinner snabbt upp till den planerade höjden och börjar likt en fågel cirkla runt lite oskyldigt och ljudlöst.
Under tiden som flygplanet endast syns som en liten prick på himlen och är relativt ljudlöst (Det är bara för att man vet att det är där som man hör det) så förklarar flygaren lite om att på den höjden så utnyttjar planet vindarna så det behövs inte mycket motorkraft för att ligga där och segla som en fågel. Planet har han för dagen utrustat med kamera.
På frågan om hur han blev tillfrågad för uppdraget så ler han lite och säger något om kontakter inom modellflygvärlden. Men han bekräftar att han blev tillfrågad via en annan modellflygklubb där han känner folk.
Efter att Bjarne packat ihop för dagen så åker vi vidare hem till bostaden för lite samtal.
Vi fick se en film från en annan flygning med just det planet och kameran, och där är vi överraskad av den fina och skarpa filmen. Kameran är i storleken 2x3x4 centimeter stor och väger inte mer än cirka 100 gram. Men knivskarp film levererar den.
Flygit modellplan i 43 år.
Han berättar att han har hållit på med modellplan i över 43 år och även lärt upp många människor i hobbyn. Det har blivit mycket mer ekonomiskt med frigolitplan och elmotorer nu för tiden mot för när han började med modellflyg.
Då var det balsaträ och metanol motorer med en inblandning av ricinolja.
Allt blev kladdigt av olja och rengöring tog ofta en lång stund.
I mannens hobbyrum hänger det uppåt 25 olika modellplan från taket och runt väggarna.
Där finns en kopia av en amerikansk P51 mustang som användes av amerikanarna under andra världskriget.
Modellen är stor, den har ett vingspann på över 2 meter och håller på bli utrustad med en liten bensinmotor i stället för Metanolmotorn.
Militär transporten då?
Inte alla flottade man över Ljusnan, utan några passerade förbi på E 45:an och försvinner över Storön söderut. Om någon har upptäckt modellplanet eller drönaren kan Bjarne inte avgöra. Samt vi får förmodligen aldrig veta det. Kommer att vara en väl bevarad hemlighet inom försvarsmakten. Samtidigt så funderar man på hur många invånare som uppmärksammade flygningen och själva transporten. Förmodligen inte många som reagerat på att det var Natoförband som passerade.
Kanske någon reagerade på att det var utländska och inte svenska militärfordon.
Men vi har tidigare haft mycket tilldelning av utländska militärfordon då armens motorskola bedrev tester i Härjedalen med många utländska modeller av fordon under många år.
Men det är som sagt inte första gången som Nato passerar Härjedalen, och det kommer förmodligen ske fler gånger i framtiden.
North Atlantic Treaty Organization eller Nato som förkortningen är
kan komma att bli en vanligare syn även i Härjedalen, om och när vi blir medlem i organisationen.
Utförligare reportage angående modellflyg och hobbyn kommer i ett senare reportage.