Härjedalens kommun har använt statsbidraget Lärarlönelyftet på ett felaktigt sätt, visar en färsk rapport från revisionsföretaget KPMG. Minst en lärares namn och personuppgifter har använts i sju ansökningar utan att läraren själv fått någon löneökning. Det innebär att personen potentiellt gått miste om ett lönelyft på 2 500 kronor per månad under sju terminer.
Ytterligare sju lärare har på liknande sätt drabbats av felaktigheter. Tre av dem kan ha gått miste om löneökning under fyra terminer och fyra under tre terminer. Dessutom har flera lärare fått en delvis höjning på mellan 980 och 1 092 kronor – långt under det avsedda beloppet på 2 500 kronor.
Det är oklart varför felaktigheterna uppstått, men KPMG:s granskning pekar på brister i kommunens handläggning, dokumentation och uppföljning. När problemen blev uppdagat beslutade kommunchef Örjan Folkesson att ge KPMG i uppdrag att undersöka bidragsomgången för läsåret 2023–2024.
Det är viktigt att säkerställa att statsbidrag blir använda korrekt, och att de som är berättigade verkligen får sina löneökningar, säger Folkesson.
Lärarlönelyftet är avsett att stärka lärarnas villkor och locka kompetent personal till skolorna. När bidraget inte når rätt personer riskerar man både motivation och arbetsmorale. Dessutom blir förtroendet påverkat för kommunen som förvaltare av offentliga medel.
Inte isolerat
Rapporten visar att problemet inte är isolerat till enskilda individer, utan att strukturella brister i systemet kan ligga bakom. Kommunen måste nu vidta åtgärder för att rätta till felet och säkerställa att liknande situationer inte blir upprepade.
KPMG:s granskning är ett exempel på hur externa revisioner kan bidra till transparens och förbättrad kontroll i kommunal verksamhet. För de drabbade lärarna innebär situationen konkret ekonomisk förlust, men den kan också fungera som en väckarklocka för kommunen att förbättra sina rutiner kring statsbidrag och lönehantering. Rutinerna kommer att ses över.
Fallet i Härjedalen understryker vikten av noggrann uppföljning och tydlig ansvarsfördelning när statliga medel ska bli använt för att belöna och behålla kompetenta lärare.