Callcenter förlorar sin enda kund efter 14 år. 100-200 personer är berörda av uppsägningar då företaget väljer att avveckla sin verksamhet i Sveg. Uppsägningarna och avvecklingen kommer att ske våren 2025.
Det är Support företaget Foundever som väljer att avveckla verksamheten i Sveg. Och detta sedan uppdragsgivaren väljer att gå till annat support företag. Det världsomfattade företaget Sykes som har supportcenter över hela världen. Sålde företaget i Sveg för något år sen till Sitel och som sedan sålde det vidare till Foundever som har ett holländskt moderbolag. Kunden ingick i avtalet med Sykes för 14 år sedan och avtalet har sedan följt med i försäljningarna av företaget.
Nu väljer kunden att gå vidare till något annan supportcenter. kvar i Sveg blir en bra byggnad som är byggd för support verksamhet och 100-200 personer som kan yrket. Ett hårt slag för orten när den största privata arbetsgivaren väljer att avveckla i stället för att aktivt söka nya kunder.
Kommunen äger byggnaden till 50 % tillsammans med företaget Diös i ett gemensamt bolag som heter Norkom.
Callcenter företaget förlorar sin enda kund efter 14 år, samt verksamheten har funnits i närmare 30 år i byggnaden. Lokalen har plats för uppemot 400 arbetsstationer, men dom senaste åren har bara halva huset blivit utnyttjat. Denna nerläggning kommer slå hårt mot arbetstillfällena i Sveg då uppemot 200 personer kommer bli berörda. Då många arbetar hemifrån och inte enbart på supportcentret.
Emellertid en liten bisak i allt detta callcenterverksamhet. Den startade SAS i Sveg i egen regi. Detta med att man öppnade och byggde upp ett eget callcenter i huset som polisstationen ligger i idag.