Skulle sluta sköta underhåll av vägar 1 oktober 2020, men har inte lyckats genomföra uppdraget. Detta har kostat Kommunen miljontals kronor genom åren i form av snöröjningskostnader och nu återställning av underhållsskulden.
Styrande partier’s försök att visa välvilja i frågan har kostat onödiga extra pengar i och med detta. Och det är dina skatteskattepengar som betalar dessa åtgärder. Detta med att T.ex kommunen har stått för snöröjning i tre år extra. Gissningsvis uppåt 20-25 miljoner bara där genom åren. Sedan tillkommer lantmäteriförättnings kostnader även för kommunens del. Detta med att man betalat en del där man har varit tvungen att pausa då det inte finns ledningsrätt, Kostnaden som lantmäteriet upparbetat har kommunen varit tvungen att åtagit sig.
Sen tillkommer kostnaden för vägrenoveringarna (där måste man skilja på vad som är vägutredningens beslut och återställande av underhållsskulden på vägarna). Där kostnaderna har uppgått till en miljon per kilometer på en del vägar. Andra vägar kanske inte kostar så mycket, men man har ändå med denna kostnad satt en viss typ av standard på hur mycket man kan kräva i åtgärder från andra vägar. Och detta utförs med dina inbetalda skattepengar. Visserligen lyfter kommunen Trafikverkets bidrag för vägskötsel under tiden på vägar som har sådant. Men vi ska tänka på att det ändå är uppåt 28 mil väg som kommunen skall sluta sköta och lämna över till medborgarna enligt första beslutet.
Skulle sluta sköta vägar 2020 enligt beslutet.
Emellertid har inte beslutet verkställts på dessa år som förflutit sedan beslutet skulle varit genomfört (förlängt en gång till 1 oktober 2022).
Under tiden fortlöper kostnaderna kring allt annat som har med vägarna att göra. Precis som vanligt med snöplogning och lite övrigt underhåll. Under tiden försöker styrande politiker blidka medborgarna med att försöka återställa kommunens underhållsskuld på vägar inför överlämnandet. Med skattepengar som medborgarna betalat in och som kommer påverka skattesatsen lång tid framöver.
Enligt uppgift så är efter tre år enbart några få av 260 vägar (som beslutet handlar om) överlämnad med stora kostnader för kommunen, och för medborgarna i förättningskostnader. Enligt framläggande av ärendet i Kommunfullmäktige så skulle överlämnandet bli en besparing på cirka 1,5 miljoner per år för kommunen.
Hur mycket medborgarna skulle spara framgår inte av handlingarna eller beslutet. Under tiden skenar utgifter och kostnader för alla, Kommun likväl som medborgarna.
Verkställigheten i besluten.
Alla beslut i kommunen kanske inte passar alla människor. Det måste vi ha förståelse för. Även att en del beslut kan vara svåra att fatta då det påverkar människor. Men att inte genomföra besluten utan att börja trassla in en massa saker för att på något vis rädda ansiktet i dom besluten som man fattade, blir dyrt som det verkar. kommunchefen har ansvaret över att fattade beslut följs inom kommunen. Men här har kommunchefen inte verkställt det faktiska beslutet. (Att sluta med vinterunderhåll och sommarunderhåll). Samtidigt som utförandet frångår beslutet mer och mer.
Titta man i budgetdokument för 2024 så finns nästan samma kostnader för vinterunderhåll och sommarunderhåll med på samma nivå som dom tidigare åren. Med det planerade vägöverlämnandet så borde denna planerade kostnad ha minskat rejält genom åren. Men det här visar på att styrande partier inte tror på att kostnaderna minskar med överlämnandet av vägar. Då det är deras beräkningar som ligger till grund för denna budget. Så frågan man kan ställa sig är, när och var kommer besparingen på 1,5 miljoner per år som överlämnandet av vägar bygger på. För hittills så verkar det ha kostat mer än kommunen har sparat.
Myndighetsutövning?
Men på vems order utför tjänstemännen överlämnandet med att återställa underhållsskulden i allt detta som kostar miljontals kronor. Som inte ingår i någon budget. Och allt utan politiskt fattade beslut i kommunen. (Tjänstepersoner inom kommunen kan inte hitta något annat beslut än det från 2020 att kommunen enbart skall sluta sköta vägunderhåll). Arbetar tjänstepersonerna på eget bevåg och utför detta arbete som är myndighetsutövning eller på order av styrande personer inom kommunledningen? Oavsett så finns det inga beslut på vare sig att begära lantmäteriförrättningar eller att bevilja dessa summor i återställande av underhållsskulden. Med vägrenoveringar inför överlämnande av något som kommunen aldrig har haft i sin ägo då man mer eller mindre tvingade sig till att sköta underhållet på dessa vägar efter sammanslagningen av kommundelarna till Härjedalens kommun. (Var det för att komma åt statsbidragen?)
Allt detta som medborgarna blir mer och mer upprörd över kostnaderna och tvånget som drabbar dom i ärendet. Hade man följt beslutet så hade medborgarna haft valfriheten att själva välja hur man hade löst det med sina vägar själva. Och detta utan dyra förättningskostnader som dom blivit påtvingade av kommunen. Detta med valfriheten att själva välja i vilken driftsform. Enligt Trafikverkets information om för vad för typ (enskild person, vanlig förening, förrättad förening) som dom betalar ut bidrag för.
Vinsten kommer längre fram, men för vem och vilket år?