Beslut: Härjegårdars personal flyttar in under kommunens nya förvaltningsorganisation. Det beslutade kommunstyrelsen onsdagen den 20 december. Länk.
2023 års sista kommunstyrelse beslutade om att fastighetsförvaltningen ska flytta tillbaka till kommunen och inte ligga under det helägda fastighetsbolaget Härjegårdar Fastighet AB längre.
I och med detta så bildar kommunen en fastighets förvaltning. Som ligger direkt under kommunledningen och tar över all personal från Härjegårdar in till kommunen.
Men en inte helt enig kommunstyrelse, enligt protokollen fattade beslut: Härjegårdars personal flyttar in till kommunen. Härjegårdar personal blir kvar på samma arbetsplats och lokaler som tidigare. Här är det enbart att Härjegårdars personal ingår i kommunförvaltningen. Bolaget kommer att finnas kvar och fortfarande äga sina egna byggnader precis som vanligt. Detta bör inte påverka hyresgäster på något vis.
Härjegårdar har bedrivit kommunens fastighetsförvaltning sedan 2016. Med varierande resultat kan man utrycka. Då man inte har innehaft något uppdrag från kommunen att underhålla kommunens fastigheter. Detta har dom senaste åren påverkat fastigheternas underhåll.
Fackliga förhandlingar ska redan vara avklarad för en övergång av personal samt Vd’n som blir förvaltningschef. Hela organisationsstrukturen kommer i det stora hela vara intakt, enbart små förändringar med andra benämningar på posterna. Detta med att man kommer förmodligen anställa några fastighetsingenjörer som ska inventera och planera underhållet av kommunens fastigheter.
Om detta är ett positivt besked med att införliva personalen i en egen fastighetsförvaltning i kommunen igen får framtiden utvisa. Samtidigt så verkar de flesta partier vilja avyttra Härjegårdar fastighet AB som ett helägt kommunalt aktiebolag från kommunen. Där är det förmodligen enklare att sälja ett bolag utan personal. Men det kanske är nästa steg.