I butiker runt om i landet varierar prissänkningarna kraftigt när det gäller mat med kort hållbarhet. Vissa butiker sänker priset med 30 procent, andra med 50, och i bästa fall ser vi nedsättningar på upp till 70 procent, särskilt på kött, fisk och färskvaror som man måste sälja samma dag. Men alltför ofta höjer man på ögonbrynen när man ser en vara med utgångsdatum samma dag, fortfarande prissatt nästan som vanligt. Resultatet? Maten blir inte såld. Den blir svinn.
Det är uppenbart att många butiker prioriterar sina vinstmarginaler framför sunt förnuft. Trots att produkterna måste säljas inom några timmar, förblir rabatterna blygsamma. Istället för att locka kunder med attraktiva priser, väljer man att hålla priset högt, i hopp om att någon ska nappa. Och när ingen gör det? Då slängs maten.
Ett exempel på detta ser vi när det kommer nya butikschefer som valt att konsekvent sätta rabatten på utgående varor till 30 procent, oavsett om det återstår en hel dag eller bara en timme innan maten måste bort från hyllorna. Syftet är tydligt: hålla butikens ekonomi snygg på pappret. Men till vilket pris?
Stoppa snålheten
Självklart ska en butikschef sträva efter lönsamhet. Men den ekvationen får inte bygga på att man hellre slänger fullt ätbar mat än att sälja den för en något lägre vinst. För det är precis vad som sker. När kunder ser en ost, en köttbit eller en färdigmatlåda med bara någon timme kvar till utgångsdatum, och bara 30 procents rabatt, väljer de bort den. Ingen vill känna sig lurad. Ingen vill betala nästan fullpris för något som snart måste slängas hemma.
Det är både ekonomiskt och miljömässigt ohållbart. Matsvinnet ökar i onödan, och det hade lätt kunnat undvikas om butikerna vågade justera sina prissättningar med sunt förnuft. En vara som måste bort innan stängning, bör självklart ha rabatt därefter. Annars går man miste om både försäljning och förtroende.
Vi behöver en mer ansvarstagande handel. En handel som förstår att det inte bara handlar om kronor och ören, utan om respekt för både kunden och den mat som är producerad. Vi kan inte fortsätta att se mat bli slängd på grund av snålhet i prissättning.
Butikerna måste börja agera. Det är hög tid att se över sina strategier för prissättning på utgående varor. Det gynnar både miljön, kundernas plånböcker, och i längden även butikens trovärdighet.
Konsument.