Bokat läkarbesök avbröts av läkare. Patienten hann aldrig ta upp sina ärenden i den bokade tiden för sitt läkarbesök vid Svegs hälsocentral.
Det var vid ett bokat besök för ett intyg till försäkringskassan som läkaren avbröt besöket för denne hade ej tid att skriva intyget. Patienten hade även andra ärenden på listan. Då det patienten behöver en receptförnyelse på mediciner som enbart kan skrivas ut vid personlig kontakt med läkare. Så patienten hade några saker planerad vid besöket.
Men vid besöket så upplyste läkaren att denne ej hade tid för skriva något intyg som försäkringskassan begärt. Utan anmodade patienten att det får du skriva själv. Här blir patienten så överraskad, så denne glömmer bort det med medicinen i sitt minne innan läkaren avbryter läkarbesöket. Patienten har haft en väntetid på 2 månader från bokningstillfället och själva besöket. Allt för att möta en stressad läkare som ej hade tid för patienten. Men betala för besöket fick patienten göra.
Fredag eftermiddag!
Här bör man nämna att den bokade tiden var på en fredag eftermiddag och att det var en inhyrd så kallad stafettläkare av regionen. Vid kontroll av patientens sjukjournal senare så har läkaren till och med skrivit in att denne inte har möjlighet att skriva något intyg till försäkringskassan på grund av tidsbrist. Samtidigt så läser man i media om att HSAN (Hälso &sjukvårdsnämnden) har kortat köerna inom regionen.
Det kan man förstå när patienterna inte får ha den tid dom behöver med sjukvården. Utan det blir enbart fem minuters samtal och du får återkomma en annan gång.
Samtidigt så måste någon personal inom vårdcentralen uppfattat vad som inträffat, då det kommer en ny bokad tid i brevlådan några dagar senare. Visserligen med väntetid på ytterligare en månad. Och med en förmodad kostnad för även det läkarbesöket.